Četvrti dio analize problema mirovinskog sustava Hrvatske člana Predsjedništva HSU-a i bivšeg saborskog zastupnika g. Željka Šempera odnosi se na ukidanje dodatnog zdravstvenog doprinosa od 3%. Analiza odgovara na pitanja tko je uveo ovaj dodatni zdravstveni doprinos, što Ustavni sud misli o njemu i zašto ga treba odmah ukinuti.
Krizne 2009. godine Vlada premijerke Jadranke Kosor donijela je niz kriznih mjera na dvije godine s primarnim udarom na umirovljenike: dva krizna poreza, od 2% na mirovine od 3.000 – 6.000 kuna i 4% na mirovine veće od 6.000 kuna, „zamrznuto“ je redovno zakonsko usklađivanje mirovina za 2010. – 2011. i uveden je dodatni zdravstveni doprinos od 3% na mirovine veće od prosječne neto plaće.
Već nakon prvog mjeseca primjene pobunili su se branitelji pa je njihovu obvezu plaćanja tog doprinosa preuzeo državni proračun. Zbog izravnog nelogičnog udara, prije svega na umirovljenike, HSU je u srpnju 2009. godine izašao iz koalicije s HDZ-om. Nakon dvije godine sve mjere su ukinute, a jedino je ostao zdravstveni doprinos od 3%, koji već 13 godina plaća između 26.000 – 35.000 umirovljenika, čime se godišnje prikupi oko 70 milijuna kuna, što je manje od 1% dubioza u bolesnom zdravstvenom sustavu Hrvatske.
U svom saborskom mandatu u dva navrata sam na „aktualcu“ postavio pitanje ukidanja tog diskriminacijskog doprinosa: a) ministru Rajku Ostojiću 22.01.2014. i b) ministru Siniši Vargi 16.09.2015. Dobio sam istovjetan odgovor “da se doprinos trenutno zbog krize ne može ukinuti jer je prihod ukalkuliran u državnom proračunu, ali da će se ukinuti slijedeće godine“. A slijedeće 2016. godine SDP-ova koalicija nije više bila na vlasti!
Na sve zahtjeve o ocjeni ustavnosti plaćanja ovog doprinosa od 3% Ustavni sud je dao ironično obrazloženje: „Plaćanje ovog doprinosa ne ugrožava životni standard tih umirovljenika“!
Prijedlog: da se konačno ovaj doprinos nakon 13 godina primjene ukine jer derogira i ne poštuje institut „stečenog prava“ prema rješenju o mirovini.
Željko Šemper
